Basso

#WEAREBASSO

Bike Center Uden

Eén van de moeilijkste dingen is om perfectie te kunnen verbeteren.

BASSO is hierin geslaagd

“Niet zomaar een echt Italiaans fietsmerk”

Italiaanse racefietsen die niet alleen ontstaan zijn in Italië, maar vandaag de dag ook nog werkelijk in Itaië worden geproduceerd. In het mooie Vicenza vind dit authentiek Italiaans productie proces plaats. Vakmanschap en passie is wat er in de ontwikkeling en totstandkoming van alle Basso modellen zichtbaar is.

Of je nu start met fietsen of een waardige vervanger zoekt van je huidige fiets. BASSO heeft voor iedere wens een magnifiek frame ontwikkeld. 4 race modellen BASSO Venta, BASSO Astra, BASSO Diamante en BASSO Diamante SV en 1 gravelracer BASSO Palta. Allemaal verkrijgbaar in verschillende kleurstellingen.

BASSO Diamante SV


De Basso Diamante SV is het topmodel frame van Basso. SV staat voor “Super Veloce” en is supersnel dankzij het gebruik van het hoogwaardig 3K carbonsoort in combinatie met UD carbon afwerking en haar aerodynamische buisstructuur.


Prijs vanaf € 6739 / Framekit € 4450

Framematen 48 t/m 63

De Basso Diamante SV beschikt over een dunner uitgesneden balhoofdbuis om de aerodynamische eigenschappen te vergroten. Tevens is de zadelbuis voorzien van een geintegreerd klemmechanisme met rubberen insert voor het dempen van trillingen. Samengevat is de Diamante SV een echte aerodynamische racer met comfort eigenschappen waardoor de veeleisende wielrenner met een brede glimlach het asfalt kan verslinden.

  • Basso Diamante SV Chameleon Black

Ook verkrijgbaar als frameset (frame, voorvork, balhoofdstel, Basso stuurpen, Basso carbon zadelpen en 3 Basso carbon spacers)


Basso Diamante

De iets klassiekere variant dan de SV is de Basso Diamante. De Diamante is sinds 2019 in een nieuw jasje gestoken d.m.v. het gebruik van nog betere materialen en productietechnieken. Door de veranderde ronde buizen is de stijfheid van zowel het bottom bracket (0.2mm flex) als die van de balhoofdbuis (0.4mm) toegenomen. Het frame is opgebouwd uit het zeer fijne en lichtgewicht 1K carbon en bevat vanaf nu ook het geïntegreerde “seat clamp” sluitsysteem bij de zadelpen dat Basso al eerder introduceerde bij de Diamante SV.  

Framematen 45 t/m 61

Basso Diamante

De balhoofdbuis van de Diamante is vanaf dit jaar 1cm hoger komen te liggen ten opzichte van de Diamante SV en de Diamante van het tijdperk 2015-2018. Hierdoor wordt de mogelijkheid geboden om wat meer comfort te zoeken in stuurhoogte. Zeker als je de fiets laat uitrusten met het nieuwe carbon “Integra” stuur met vaste -8 graden stuurpen. Ook is de Diamante sinds dit jaar als velg- en schijfrem uitvoering verkrijgbaar. Daarnaast wordt tegenwoordig ook het gebruik van 28mm bandjes toegestaan en zijn de nieuwe 10mm Diamante spacers beschikbaar in de kleur van het frame.  

Prijs vanaf € 4655 / Framekit € 3490

  • Basso Diamante 2021 Opal White

Ook verkrijgbaar als frameset (frame, voorvork, balhoofdstel, Basso stuurpen, Basso carbon zadelpen en 3 Basso carbon spacers)



Basso Astra



Basso Astra Siena Terra 2021

De Astra is een veelzijdig en allround frame welke vaker wordt omschreven als een echte “Endurance” fiets. Deze lichtgewicht vervaardigd uit 3K carbon voelt zich op alle terreinen goed huis. Zowel in het vlakke Nederland als in het heuvelachtige en hooggebergte kun je met deze fiets perfect voor de dag komen. De Basso Astra is een echte alleskunner!

De Basso Astra is er in 2021 in 3 verschillende kleurstellingen en met een diversiteit aan groepsets kuezes kunnen wij deze Italiaanse klassieker geheel naar wens opbouwen. Met een 28mm band zul naast het snelle karakter ook de nodige comfort ervaren voor de langere ritten.

Framematen 45 t/m 61

Prijs vanaf € 3117 / Framekit € 2199

  • Basso Astra Siena Terra 2021

Ook verkrijgbaar als frameset (frame, voorvork, balhoofdstel, Basso stuurpen, Basso carbon zadelpen en 3 Basso carbon spacers)


Basso Venta


De Basso Vetna, staat al jaren bekend als een fiets waar iedereen perfect mee uit de voeten kan. Vervaardigd uit 100% UD carbon is deze allround Italiaan geschikt voor wielrenners die graag de nodige kilomters af willen leggen met de nodige comfort.

In 2021 komt de Basso Venta met 2 kleurstellingen en verschillende frame maat keuzes.

Framematen 45 t/m 61

Prijs vanaf € 2299 / Framekit € 1699


OVER BASSO

Basso

Wereldkampioen Marino

Ongetwijfeld doet de naam Marino Basso een belletje rinkelen bij menig wielerfan. Marino Basso, beroepswielrenner van 1967 tot 1978 – in volle Merckx-tijd dus – was één van de betere sprinters van zijn generatie. Hij won ritten in de drie grote wielerrondes en in 1972 zette hij de kroon op het werk door in het Franse Gap wereldkampioen wielrennen op de weg te worden. Basso’s landgenoot Franco Bitossi geraakte in de finale alleen voorop maar achter hem raakte de sprint van de achtervolgende groep op gang en was het finaal Basso die won, voor Bitossi, Guimard en Merckx.



Marino Basso, intussen een prille zeventiger, was ooit betrokken bij het fietsenmerk dat zijn naam draagt, maar al ruime tijd is dat niet langer het geval. Het is zijn jongere broer Alcide Basso die Basso Bikes met hart en ziel runt, geruggensteund door onder andere zijn zoon Alessandro. De regenboogstreepjes van Marino Basso zie je wel nog steeds terugkomen in het Basso-logo.

Compositex

Een verhaal dat niet zo goed geweten is maar waarmee Basso Bikes best meer naar buiten mag komen, is het productieverhaal van zijn carbon frames. Daar waar nagenoeg al zijn concurrenten richting het Verre Oosten kijken en daar hun frames laten produceren – waar op zich niets mis mee is – gebeurt de productie van alle Basso-frames in Vicenza, met name bij Compositex. Dat is gespecialiseerd in Carbon Fiber Technology en heeft een indrukwekkende klantenportefeuille. Niet alleen uit de fietswereld maar ook voor de auto-industrie (o.a. Formule 1) en de lucht- en ruimtevaart.

Na wat vluchtig gegoogle en een bezoekje te hebben gebracht aan de Compositex-website, worden ook de fietsmerken Passoni en Heroïn genoemd als ‘klanten’. Alcide Basso is er als de kippen bij om dit te nuanceren. “Zij laten hun samples en prototypes maken bij Compositex, wij ons vol-le-dige assortiment. We werken al 25 jaar samen met hen en dat is een succes gebleken. We spelen veel korter op de bal en de productie kan snel gaan. We hebben ook een directe lijn met de ingenieurs van Compositex.”


Eens de frames uit de bakovens van Compositex komen, worden ze overgebracht naar de Basso-ateliers in Dueville. Daar is de lakkerij en worden de frames rijklaar gemaakt. De derde schakel in de Basso-ketting is de assemblage van de frames. Die gebeurt in San Zenone degli Ezzelini. Van daaruit worden de complete fietsen of frames wereldwijd verstuurd. “We willen niet de grootste zijn”, schudt Alcide Basso het hoofd. “We willen gewoon mooie producten maken die excelleren in performantie en uitstraling.” Het is een missie waarin ze bij Cicli Basso aardig lijken te lukken.