Wereldkampioen Marino

Ongetwijfeld doet de naam Marino Basso een belletje rinkelen bij menig wielerfan. Marino Basso, beroepswielrenner van 1967 tot 1978 – in volle Merckx-tijd dus – was één van de betere sprinters van zijn generatie. Hij won ritten in de drie grote wielerrondes en in 1972 zette hij de kroon op het werk door in het Franse Gap wereldkampioen wielrennen op de weg te worden. Basso’s landgenoot Franco Bitossi geraakte in de finale alleen voorop maar achter hem raakte de sprint van de achtervolgende groep op gang en was het finaal Basso die won, voor Bitossi, Guimard en Merckx.



Marino Basso, intussen een prille zeventiger, was ooit betrokken bij het fietsenmerk dat zijn naam draagt, maar al ruime tijd is dat niet langer het geval. Het is zijn jongere broer Alcide Basso die Basso Bikes met hart en ziel runt, geruggensteund door onder andere zijn zoon Alessandro. De regenboogstreepjes van Marino Basso zie je wel nog steeds terugkomen in het Basso-logo.

Compositex

Een verhaal dat niet zo goed geweten is maar waarmee Basso Bikes best meer naar buiten mag komen, is het productieverhaal van zijn carbon frames. Daar waar nagenoeg al zijn concurrenten richting het Verre Oosten kijken en daar hun frames laten produceren – waar op zich niets mis mee is – gebeurt de productie van alle Basso-frames in Vicenza, met name bij Compositex. Dat is gespecialiseerd in Carbon Fiber Technology en heeft een indrukwekkende klantenportefeuille. Niet alleen uit de fietswereld maar ook voor de auto-industrie (o.a. Formule 1) en de lucht- en ruimtevaart.

Na wat vluchtig gegoogle en een bezoekje te hebben gebracht aan de Compositex-website, worden ook de fietsmerken Passoni en Heroïn genoemd als ‘klanten’. Alcide Basso is er als de kippen bij om dit te nuanceren. “Zij laten hun samples en prototypes maken bij Compositex, wij ons vol-le-dige assortiment. We werken al 25 jaar samen met hen en dat is een succes gebleken. We spelen veel korter op de bal en de productie kan snel gaan. We hebben ook een directe lijn met de ingenieurs van Compositex.”


Eens de frames uit de bakovens van Compositex komen, worden ze overgebracht naar de Basso-ateliers in Dueville. Daar is de lakkerij en worden de frames rijklaar gemaakt. De derde schakel in de Basso-ketting is de assemblage van de frames. Die gebeurt in San Zenone degli Ezzelini. Van daaruit worden de complete fietsen of frames wereldwijd verstuurd. “We willen niet de grootste zijn”, schudt Alcide Basso het hoofd. “We willen gewoon mooie producten maken die excelleren in performantie en uitstraling.” Het is een missie waarin ze bij Cicli Basso aardig lijken te lukken.

WhatsApp chat